مراحل طرح جابر

عمومی

مراحل طرح جابر

 

الگوی نوین تدریس همان حکم سناریو را برای کارگردان دارد و به اعتراف همه کارگردانان هر قدر ،سناریو ،قوی تر و پخته تر باشد،مستندات جذاب تر و مؤثرتری می توان ساخت،بنابراین لازمه یک اجرا و تدریس موفق داشتن الگوی نوین تدریس قوی می باشد.

اما در حال حاضرمتأسفانه این مهم مورد غفلت معلمان قرار گرفته و اکثر معلمان بدون الگوی نوین تدریس وارد صحنه ی اجرا و تدریس می شوند و راحت ترین راه آزمون این ادعا و فرضیه آن است که یک پژوهشگر در یک روز خاص به چند مدرسه مراجعه کند و درصد معلمانی که با الگوی نوین تدریس وارد مدرسه می شوند را در یک تحقیق میدانی مورد مطالعه قرار دهد.

بهترین نمونه های الگوهای نوین تدریس را می توان در قالب طرح جابر و کاروزی سه جستجو نمود که به بهترین شکل ممکن برای شما عزیزان نمونه های کاملی را در سایت نهاده ایم.

چطور می توانیم طرح جابر های خارق العاده بنویسیم ؟

پل زدن بر شکاف بین اهداف و اعمال، درگیری فرآیند مشارکت است. این درگیری نه فقط تنگنایی مدیریتی، که تنگنایی انسانی است و مشارکت پاسخی منطقی به شرایط و درگیری‌های امروزی است. مفهوم مشارکت به معنی دست در دست هم گذاشتن برای انجام دادن کاری است و ابعاد آن می‌تواند اجتماعی، فکری، اقتصادی و حتی سیاسی باشد( عصاره، 1376). مشارکت عبارت است از ایجاد نوعی همبستگی، تعلق و تلاش جمعی میان افراد جامعه به منظور نیل به نظام عادلانه اجتماعی( سپهری، 1373). مشارکت درگیری ذهنی و عاطفی اشخاص در موقعیت‌های گروهی است که آنان را بر می‌انگیزد برای دستیابی به اهداف گروهی، همدیگر را یاری دهند و در مسئولیت کار شریک شوند.

بر اساس تعریف فوق درگیر شدن، یاری دادن و مسئولیت‌پذیری سه ویژگی مهم مشارکت می‌باشد( صالحی ریحانی، 1380).تجربه نشان داده است که فعالیت های پرورشی بیشتر جنبه گروهی داشته و نیاز به مشارکت همه دانش آموزان دارد به عنوان مثال تهیه نشریه دیواری، برگزاری مراسم آغازین و اجرای سرود و نمایش و بسیاری دیگر از فعالیت های تربیتی دیگر همه نیاز به همکاری و مشارکت دانش آموزان با یکدیگر دارد تا با همکاری یکدیگر فعالیت های تربیتی به نحو احسن انجام پذیرد؛ مدرسه ای موفق است که اولیاء مدرسه و دانش آموزان با یکدیگر مشارکت و همکاری  داشته باشند.       

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای انتخاب برخی لوازم برقی پرکاربرد در هر آشپزخانه

 ضرورت کار جمعی را می توان از جوانب گوناگون مورد مطالعه و بررسی قرار داد؛ زیرا انجام برخی کارها به صورت فردی امکان پذیر نیست، و لازم است تا به صورت گروهی صورت بگیرد، مثل بلند کردن یک وزنه سنگین که به نیروی افراد زیادی نیاز دارد.گاهی نیز هر چند امکان انجام کار به صورت فردی وجود دارد، اما مستلزم تحمل هزینه فراوان و فشار زیاد است، که از لحاظ کیفیت اجرا نیز قابل مقایسه با صورت جمعیِ آن نیست.

 

دانلود فایل های درس پژوهی

با افزودن یک معیار و شاخص کاربردی به جای معیار ها و شاخص های آرمانی و غیرقابل سنجش می توان به هدف رسید.در فرم ارزشیابی معلمان می توان به آرزوی تشکیل بانک تصویری رسید. و از تجربه های تدریس و کلاس داری معلمان دست یافت. اما متأسفانه بی توجهی به این پیشنهاد کاملاً کاربردی موجب ضعف شده است .همچنان دست یابی به تجربه های تدریس و کلاس داری معلمان موفق در حد یک آرزوی دست نیافتنی باشد .خود معلمان نتوانند از تجربه های یکدیگر در چگونگی انتقال مفاهیم و کلاس داری استفاده کنند.آن چه خود دارند را از بیگانه تمنا کنند . در جستجوی مستندات های آموزشی کشورهای اروپایی و آمریکایی و … باشند.

بدیهی است که جهان آینده به انسان‌هایی نیاز دارد که خلاق و توانمند باشند، ویژگی‌های عصر اطلاعات را به خوبی درک کنند و نیز بتوانند فعالانه به دانش‌های مورد نیاز بپردازند و فعالیت های گروهی یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند اوقات فراغت دانش‌آموزان را پر کنند و بر رشد فرهنگی یک نظام مؤثر واقع شود و بدون آن حیات معنوی یک جامعه به خطر می‌افتد. پس می‌توان دانش‌آموزان را به کلاس‌های فوق‌برنامه دعوت کرد و این کار باعث رشد و شکوفایی و خلاقیت آن شد.

این مطلب را هم بخوانید :   معرفی برخی وسایل آزمایشگاهی و کاربرد شان

در درس پژوهی از جمله کارکردهای مهم فعالیت‌های گروهی می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- خلاقیت: فرد حداکثر بهره را گرفته، با آزاد اندیشی  تفکر واگرا مسائل را بررسی می‌کند و به راه‌حل‌های نو دست می‌یابد. 2- توسعه مهارت‌های شناختی: فرد بدون این که تکلیف خاصی را بر عهده داشته باشد با علاقه و انگیزه شخصی مسلماً تلاش وی مطلوب و خوشایند خواهد بود. 3- تقویت مهارت حسی و حرکتی: تأثیر مهارت‌های حسی و حرکتی و فعالیت ورزشی بر فعالیت‌های ذهنی و عاطفی به گونه‌ای است که بسیاری از روانشناسان تعلیم و تربیت عقیده دارند که این قبیل فعالیت‌ها می‌بایست در درجه اول جزء برنامه‌های آموزشی قرار داده شود، چون آشنایی افراد با فعالیت‌های حسی و حرکتی نه تنها موجب تقویت فعالیت‌های ذهنی، بلکه موجب نشاط روانی و سرزندگی، تقویت اعتماد به نفس و بالطبع بهداشت روانی خواهد شد. 4- اصلاح رفتار و تعالی شخصیت: برای اصلاح بسیاری از اختلالات رفتاری نظیر پرخاشگری، افسردگی، کم‌رویی، اضطراب شناخته شده است. 5 – بهداشت روان 6- رفتارهای اجتماعی: مناسب‌ترین و مطلوب‌ترین موقعیت برای اندیشه و تفکر خلاق رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی است.

نمونه اقدام پژوهی فردی

آیا در پی آنید که اقدام پژوهی یعنی چه ؟.باید گفت که اقدام پژوهی، به اجرا درآوردن آموخته های طراحی آموزشی در کارورزی سه و اجرای آن در مدرسه و کلاس درس است. این مدل پژوهش دانشجو معلمان تلاش می کند که آنان را در فرایند طرح سؤال بیاورد.همچنین برنامه ریزی، عمل، مشاهده فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گرد هم آورد . به تبادل نظر، تجربه، و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد. این گونه موارد در کل کارورزی سه نامیده می شود.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای جامع انتخاب لوازم عروس

رشد روزافزون جمعیت دانش‌آموزی و افزایش تقاضا برای آموزش، مستلزم فراهم آوردن محیط آموزشی مناسب همراه مشارکت تمام اعضای مدرسه در امور جاری آن است. اداره امور مدرسه باید مبتنی بر تصمیم‌گیری مشترک، استقلال نسبی، انعطاف‌پذیری، روش‌های غیرمتمرکز و مشارکت‌جویانه باشد تا فضای مدرسه را پویا، پرنشاط و فعال نماید و توانمندی‌ها و خلاقیت‌های مدیران و معلمان و دانش‌آموزان را شکوفا و متجلی سازد، از طرف دیگر سیاست‌های راهبردی آموزش و پرورش بر تمرکززدایی، مدرسه‌محوری و توسعه مشارکت همه‌جانبه متمرکز است که با تفویض اختیارات و مشارکت دانش‌آموزان در امور مدرسه، زمینه تحقق اهداف تعلیم و تربیت همگانی فراهم می‌شود.

اقدام پژوهی به عنوان یک روش جدید

اقدام پژوهی یکی از روش های جدید برای توسعه فکری دانشجویان است. و به بهبود فرایند تدریس در کلاس های درس می پردازد. این برنامه در کشور ما، برای اولین بار در آموزش و پرورش اجرا شد . موارد و فاکتورهای موثر از اجرای برنامه اقدام پژوهی شامل ایجاد فرصت های یادگیری، آگاهی از نظریه‏های آموزشی است. همچنین استفاده از وسایل آموزشی و کمک درسی، افزایش دانش و مهارت‏های معلمی، ترغیب دانش‏آموزان به کار گروهی در کلاس بوده است.